lördag 10 mars 2012

Glad motionär tar sig ann en Ironman





Ja då var det dax att börja resan mot den ultimata utmaningen Ironman som går av stapeln den 18 Augusti.


Jag börjar mitt första inlägg med en del bla, bla om min bakgrund och mig själv som person.


Jag är som sagt idag bara en glad motionär som har tränat kampsport sen 1981 men dom sista 20 åren har det varit sporadiskt med långa uppehåll. 2010 bestämde jag mig för att köra den Svenska Klassikern och gjorde detta utan att lägga ner den träningen som alla sa att man måste för att klara av det, min inställning är att man klarar vad som hälst så länge man kan utstå smärta och har en järn vilja, detta är så klart idioti eftersom skadorna kommer som brev på posten och smärtan under loppen är extrem MEN det går att genomföra : )


Efter att ha sett ett program om Kari som var en överviktig 40 åring som inte klara springa 1 km engång men idag kör ultra Ironman så tände jag till och ville så klart också visa att det är aldrig försent. det var meningen att jag skulle köra Iron förra året men pga för mycket skador gick det inte att träna och träning är något som krävs i massor för att överhuvudtaget ha en chans att komma i mål (till skillnad från klassikern som funkar med bara envishet)


Jag började min träning 3 Januari i år och började komma in i ett bra flow och kände hur jag blev starkare, men sen blev jag sjuk och hamna i en ond cirkel vilket resulterade i att jag nu varit borta från träning i 3 veckor "suck" 1 vecka frånvaro är inga problem men 3 gorde att det lilla jag hade byggt upp försvann så nu börjar vi om från början igen (kondition är färskvara och muskler måste underhållas för att hålla)


Så idag gick jag till gymet för att kittla igång kroppen som nu måste byggas upp med små steg i taget för att inte slita sönder något. Kutade lite lätt på löpbandet några km fick aldrig någon data då jag tryckte nödstoppen mitt i av misstag och bandet som jag valde levde tydligen sitt egna liv, när jag skulle höjja hastigheten till 12:an som jag brukar så fortsatte den att öka så jag fick springa för livet innan jag fick ner hastigheten igen hehe detta resulterade i en lätt sträckning i baksida lår och en del av ryggmuskeln : ) lugnade ner allt till lätt jogg och klarade mig från någon dum skada. Efter löpningen så körde jag lite på Skierg, detta är en maskin som simulerar stakningen i skidåkning och ger bra flås och tränar bål och triceps.


Är nöjd med uppvaknandet av kroppen och skall nu lägga focus på löpning fram till Gbg varvet som går 13 Maj där målet är 1:40, nästa del mål är Hissingen runt på Cykel som är 15 mil och går i Juni skall försöka göra den på 4 tim.


Detta var lite bla, bla så fortsättningsvis blir det mest uppdateringar på min träning och det som berör allt runt detta.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar