måndag 21 maj 2012

Hisingen runt gav solbränna

Nu kom det äntligen upp lite tider på deras hemsida men tyvärr inga bilder,  jag fick plåtat min rygg istället som ser mycket värre ut i värkligheten än på bilden här solen tog riktigt bra under dagen : )

Vi börjar med lite fakta: den rätta sträckan var 143km och min tid blev 5 tim 15 min 22 sek detta gjorde att jag höll en snitt hastighet på 27,24 km/h detta är bra med tanke på det lilla jag tränat och framför allt med tanke på hur många backar som skulle bestigas.

Så nu till dagen : )
Fick sova c:a 5 tim och gick upp kl 05:00 starta med dom obligatoriska 2 muggar kaffe som jag kan söla med i över en timma, trycker sedan i mig lite frukost bestående av havregröt och 2 mackor med makrill.

Min plan idag var enkel och den skulle ge mig några av svaren jag behövde ang cyklingen för Ironman. Jag skulle hålla en jämn fart hela streckan och endast göra ett depå stopp och jag bestämde mig för att ta den som kom efter 7-8 mil. Med mig på cykeln har jag slang+verktyg (om man får punktering eller annat krångel), 2 flaskor med vatten, en gel och en energipåse från Energivit.
Till Ironman kommer jag montera fast en flaska till för vatten och dubbla med gelen som funkar som en mindre måltid och att gå tom på vätska får bara inte inträffa för då kan allt få ett brått slut, framför allt om det är en ruggigt varm dag. Min enkla cykel funkar så bra som jag kan begära av den och inställningarna är perfekta för jag hade inte ont någonstans under resans gång bortsett från låren som SKALL göra ont när man inte är tillräckligt tränad hehehe.

Hela arrangemanget var jätte bra ordnat, vädret var helt idealiskt och naturen runt banan underbar ibland var den helt magiskt vacker. en annan plan under dagen var att aldrig ligga med i klungor som cyklisterna helst gör och när dom kör på rulle går det ruggigt fort utan att man behöver anstränga sig lika mycket som när man kör ensam. Detta är också något som skiljer Iron mot vanliga cyklister, det är förbjudet att ligga bakom någon annan, det skall vara minst 10m mellan.

Jag visste inte hur kuperat det skulle vara men sist jag körde Hisingen runt (den kortare sträckan på 100km) så var det ganska många backar så jag gissade på att det knappast skulle bli mindre nu och det var det så klart inte : ) Ibland kom det  backar där jag några ggr tappa så mycket fart att jag bara låg i 16-17km/h och det kändes att pulsen började jobba hårt hehe, nu får man ju alltid som en belöning en härlig utförskörning efter klättring och jag var flera ggr uppe i 55-60km/h men tyvärr så går det fort över innan det igen är dax att klättra upp för en ny backe, detta är lite som  Liseberg, du står lääänge i kö och när det blir åka av är det över i ett nafs hehe.

Då jag var envis med att jag skulle ligga ensam och nöta i mitt behagliga tempo(30/35km/h) så var det jobbigt att inte få haka på dom större klungorna som drog förbi mig ibland, jag trampa på flitigt fram till mitt tillåtna depå stopp som kom efter 70km, här ville jag inte stå för länge nu och det gäller att röra sig hela tiden så musklerna inte stelnar för då kan det bli problem med kramper m,m. Jag tryckte i mig saltgurka och en banan samtidigt som jag fyllde på mina flaskor med vatten och fick pissat lite, att kunna pissa är ett bra tecken på att man inte är uttorkad.
Jag fortsatte med min plan och allt gick så bra det bara kunde men när jag var i Stora Höga så kom det en klunga sakta förbi mig och deras fart var i stort sett samma som min egna så jag kunde inte låta bli att slå följe med dom fram till Kode, jag drog på lite nu för att skaka av mig dom (dom kom aldrig tillbaka) denna lilla turen i klunga gjorde så klart att jag fick vilat benen mer än om jag hade kört ensam men, men jag var så nöjd med mitt lopp ändå så jag brydde mig inte : )

När det bara var c:a 20km kvar kände jag att lårmusklerna började få slut på energi och jag hade svårt att hålla mitt tempo, nu var det så klart hela kroppen som var slut på energi också eftersom jag valt att köra med lite matintag, men det är så här det skall kännas och nu fick jag börja jobba med dom bitarna som är så viktiga när kroppen protesterar den mentala biten alltså där man bara kör på när kroppen säger sakta ner.
Jag kommer in till mål och är så där härligt slut i låren, då ställer jag cykeln och hämtar snabbt ut min rygga där jag har löparskorna, knyter på mig dom och ger mig ut på en lätt jogg och jösses säger jag bara var svårt det är att komma in i löparsteget, jag kände att det börja bättra sig efter några 100m men bestämde mig då för att vända tillbaka då jag var i stort behov av föda som vänta där inne och så vill jag inte riskera någon dum skada för jag är inte såå bra tränad ännu hehe.
Idag Måndag som jag skriver detta så har jag haft helt pigga ben så min återhämtning är toppen, jag gick här för en stund sedan och ville så gärna sticka ut på en löprunda men var duktig nog till att avstå.
Men i morgon skall det bli gott att få hitta på något, jag gör bäst i att knåta ihop ett träningsprogram igen så jag får mer struktur och rätt balans i träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar