söndag 13 maj 2012

Härlig runda med Gbg-varvet

 Så glad över att jag inte snusat på en vecka cyklade jag in till slottskogsvallen för att få springa en längre runda i form av Gbg-varvets 21km, jag har ju inte kunnat träna så mycket löpning i år så mitt mål var helt enkelt att komma in under 1:50 vilket är en fart som är lite högre än den jag har haft när jag sprungit milen och som gör att jag blir tvungen att pressa mig och springa med stumma, trötta ben mot slutet. Det var några år sedan jag sprang detta lopp och hade lite glömt hur tung sista biten är efter Avenyn då man passerar 17km men jag bet ihop och vägrade stanna upp och lyckades således att springa hela loppet non stop, vid dryckes stationerna så var det bara att rycka till sig en mugg i farten och försöka få i sig lite vätska, jag kom på efter ett tag att det funka bättre att få i sig lite springandes om man tryckte ihop muggen så det blev en smal strut av den. nu hade jag fyllt på bra med vätska innan start idag och vid träning under 2 tim så funkar det bra utan att riskera uttorkning, det hade varit värre om det varit lika hett som 2010.
Mitt mål var ju att komma i mål under 1:50 så jag höll ett litet högre tempo än det jag har vid träning,  jag gick ut optimistiskt med en gång och är så tacksam för att Magdalena "super girl" Trumstedt  http://www.blogg.dansfitness.se/#home sprang i mitt namn 2010 på tiden 1:37 vilket medförde att jag fick starta i startgrupp 3 hehehe det var lite nervöst då jag som otränad var omringad av duktiga löpare : ) det gick fint och tack vare detta kunde jag ligga i mitt egna tempo hela resan utan att någon bromsade upp mig, bortsett från dom sista km där jag började passera dom som inte har koll på sin kropp och går ut för hårt för att sen gå i väggen mot slutet : )
När jag kom upp till Avenyn så kände jag att benmusklerna började ta slut nu hade jag avverkat 17km och visste att nu började Gbg-varvet på riktigt och att dom sista 4km skulle få gå på ren vilja för att kunna hålla samma fart in i mål. Mina mellantider var följande under resans gång.  5km 24:35, 10km 50:08, 15km 01:16:55 och vid 20km 01:45:08 så när jag var framme vid 20km kunde jag snabbt räkna ut att jag behövde hålla samma tempo in i mål så skulle detta vara i hamn,  men då stumna benen så klart och det spelade ingen roll hur mycket pannben jag hade för när dom sista backarna kom fanns det helt enkelt ingen kraft kvar för att behålla tempot vilket gjorde att jag tappade c:a 1min och sprang i mål på 1:50:51 : )
Jag är så klart heeeelnöjd med loppet och att jag sprang non stop och helt utan skadeproblem var glädje nog för mig, det ända som hände var en tånagel som sprack hehehe.

 Här ligger jag på gräsplan vid uppvärmningsområdet i god tid och bara njuter av allt ståhej runt omkring.
Nu är det 1min till start och jag är påväg fram till startlinjen. 
 Här har jag kommit i mål och slussas runt banan för att får medalj m,m
 Solen kom fram nu på eftermiddagen och livet lekte : )


Här en liten filmsnutt när jag promenerar bort för att titta på alla som fortfarande startar, (här sticker grupp 19 ut tror jag av 24) för att återskapa den energi och glädje denna löparfest faktiskt är där man bara möts av glada likasinnade människor överallt, så har du aldrig varit med och sprungit något sånt här stort lopp så rekomenderar jag dig värkligen att ställa upp, vem som helst kan komma i så pass bra form att man åtminstonde kan genomföra ett halvt maraton (lite tuffare med ett fullt maraton) så anmäll dig nu och börja träna så smått i ditt egna tempo. Det är aldrig försent att ändra sin livsstil och att kunna prestera där man kan känna sig stolt för vad man genomfört, tider spelar ingen roll det är upplevelsen som ger mig en kick och tiden är en bonus som jag använder för att ta ut mig max : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar